De mi van azzal, aki egy adott vallási eszmerendszerben nő fel: nem kérdezte meg tőle senki, hogy akarja-e. S ha esetleg később úgy dönt, hogy nem akarja, akkor számon kérik rajta a döntését. Ezért nem értek egyet a gyerekek vallásos nevelésével, pedig tudom, hogy ezzel a kijelentésemmel kiverem a biztosítékot. Kifejezetten helyeslem a gyerekek vallástörténeti oktatását, mert ez hozzátartozik az általános műveltséghez. De ha egy 12-13 éves gyereket túl fiatalnak tartunk ahhoz, hogy el tudja dönteni, hogy kire szavazzon, vagy hogy melyik közgazdasági, politikai modellt tartja megfelelőnek, akkor miért gondolnánk azt, hogy ugyanebben a korban értené a transsubtantiatio és a consubstantiatio közötti különbséget, szűzen fogantatást, feltámadást, reinkarnációt, az öt pillért? Illetve (és főleg) jogunkban áll-e számon kérni az esetleges kilépését, amikor sosem volt lehetősége arra, hogy döntsön a belépésről?
De ugyanez állhatna mondjuk arra az apára is, aki olimpikonnak neveli az egyetlen lányát, majd pedig mikor a lánya úgy dönt, hogy ő inkább könyvtáros vagy biológus akar lenni, akkor keserű szemrehányásokkal illeti. Természetesen tudom, hogy nincs tabula rasa a nevelésben sem, tehát a kérdésem nem az, hogy szabad-e bármit is átadni a szülők „örökségéből”, mert ez értelmetlen kérdés volna. Inkább azt kérdezem, hogy szabad-e ilyen erőteljes világnézeti örökséget gyerekeknek átadni (pokollal fenyegetni – aztán bejelenteni, hogy „bocsika, a pokol tornáca mégsem létezik”, nem felvilágosítani a biztonságos védekezésről, hanem kizárólag az önmegtartóztatást hangsúlyozni – aztán ha baj lesz, pellengérre állítani, megalázni stb.) s ha azok felnőttként úgy döntenek, hogy nem ezt a világnézetet szeretnék magukénak, szemrehányó módon számon kérni rajtuk?
Nekem ilyen szempontból is kifejezetten normális családom van. Nem fenyegettek pokollal, nem zsarolgattak „akkor nem szeretlek, nem vagy a lányom/testvérem” kezdetű lemezekkel, nem oltottak be azzal, hogy a katolikusok bálványimádók, vagy hogy a zsidók ölték meg Jézust. De az előző napok tapasztalata azt mutatja, hogy már az is baj, ha az ember nem kizárólagosságra neveli a gyerekét.
„Hálával gondolok a szüleimre, akik azt vallották, nem annyira arra kell megtanítani a gyerekeket, hogy mit gondoljanak, hanem sokkal inkább, hogy hogyan gondolkodjanak. Miután tisztességesen és rendesen eléjük tártak minden tudományos bizonyítékot, ha felnőve úgy döntenek, hogy a Biblia szó szerint igaz, vagy hogy a bolygók mozgása határozza meg az életüket, ez szívük joga. A lényeg, hogy az ő privilégiumuk eldönteni, mit gondoljanak, nem pedig a szülőké, hogy az erősebb jogán bármit rájuk kényszerítsenek.” (Dawkins, 348.)
Nem szeretném, ha bárki támadásnak fogná fel a fentieket. Sosem fogok egyik barátommal sem veszekedni azon, hogy miért járatja a gyerekét vallásórára, és nem fogok a gyerek konfirmációján, bérmálás, körülmetélésén botrányt csinálni (ha meghívnak). Nem fogom a gyereket kirángatni a templomból, és még csak meg sem próbálom meggyőzni a magam véleményéről. Csak hangosan gondolkodom.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése