1 4 5 A megbízhatatlan narrátor memoárjai – Memoirs of the unreliable narrator: Bosszankodok kicsit

2007/10/21

Bosszankodok kicsit

Elvállaltam egy kiselőadást a nemzeti kisebbségekről. A dolog alapvetően arról szól, hogy kicsit tájékozódjunk a különféle témákban (múlt héten a géntechnológiáról volt szó), ötperces egységekben beszéljünk, a többiek jegyzeteljenek, aztán tolmácsoljanak. Tájékozódjunk hát. Na és vajon hol kötöttem ki kb. negyedóra múlva? Nem fogjátok kitalálni: Románia kormányának hivatalos honlapján. Ahol kissé lefagytam az olvasottakon, azóta is próbálok felengedni. Néhány dolgot elárulok.
Románia kormányának weboldala három nyelven tekinthető meg: románul, angolul és franciául. Az alkotmány első cikke nem ijesztett meg, azt már régebbről ismertem. Konkrétan arról szól, hogy Románia nemzetállam (öhm), szuverén és független, egységes és oszthatatlan. És persze a kisebbségeknek joguk van mindenféléhez, a törvény majd szabályozza. (Ezt most talán nem fejteném ki.)  


A másik, ami nem a kisebbséget, hanem a szóhasználatot illeti: az ország iránt tanúsított hűség szent (54. cikkely). Ismétlem: sz-e-n-t. Ezen azért kicsit elméláztam. Igaz, Románia alkotmányában egyelőre nem találtam explicit kijelentést arról, hogy laikus állam lenne, akkor miért is ne használhatna ilyen kifejezéseket?
Lehet, hogy a skótokról fogok beszélni...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

nőnapi nemfogadalom